✕ Stäng

Kostråd för dig med diabetes

Som diabetiker är det viktigt att du väljer mat som ger dig ett stabilt blodsocker. Exempelvis mat med långsamma kolhydrater. Detta för att må bra, undvika viktuppgång och för att minska riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar.

Diabeteskost

Dessa livsmedel är guld värt

Det finns en del livsmedel som är bra för en diabetiker med typ-2 diabetes. Livsmedlen ska minska riskerna för att dö i förtid i hjärt- och kärlsjukdomar.

Bland dessa livsmedel har vi:
  • Grönsaker
  • Baljväxter såsom jordnötter, soja, ärtor, bönor, kikärter och linser
  • Rotfrukter
  • Frukt
  • Fullkornsprodukter
  • Fisk
  • Nötter
  • Kaffe (mer än två koppar om dagen) har en bevisad effekt att minska riskerna för hjärt- och kärlsjukdomar hos diabetiker.
  • Sötningsmedel, idag finns det inte längre några bevis för att aspartam påverkar hälsan negativt på grund av giftpåverkan. Det krävs alltför stora mängder för att det ska bli skadligt. Sötningsmedel är bättre än socker för dig med diabetes. Dock har nyare studier visat att artificiella sötningsmedel också underhåller sötsuget vilket kan leda till ett ökat kaloriintag.
Hur är det med saltintaget?

Om du har diabetes så är rekommendationen för salt densamma som för dig utan diabetes, det vill säga 6-7 gram/dag.

Kost som har positiv effekt vid diabetes

Utöver vetskapen om att vegetarisk kost har hälsofrämjande effekter vid diabetes finns det andra kostmodeller som förespråkas vid diabetes:

Exempel på dessa dieter är traditionell diabeteskost, måttlig lågkolhydratskost, och medelhavskost.

Fördelen med de olika kostmodellerna är att de ska ge goda effekter på blodsockervärdena och stabilisera vikten för dig med diabetes då du lättare går upp i vikt.

Träning är viktigt

Har du diabetes räcker det inte att äta diabeteskost för att du ska må bra och sänka blodsockret. Det är även mycket viktigt med regelbunden motion.

Se därför till att röra på dig minst 30 minuter varje dag och träna en timme cirka två till tre gånger i veckan. Det spelar mindre stor roll vad det är du tränar, så länge hjärtat och musklerna får arbeta kan du välja allt mellan poweryoga till spinning och styrketräning.

När du tränar aktivt kan du som tar insulin behöva justera nivåerna. 

Gravida kan utveckla graviditetsdiabetes

När du är gravid är det extra viktigt med att äta och motionera regelbundet för att du ska må bra. En del kvinnor kan utveckla graviditetsdiabetes.

Är du gravid kan det därför vara mycket bra att äta diabeteskost. Tänk bara på att du inte äter för lite. Både du och barnet behöver extra mycket energi, vitaminer och mineraler.

Är du orolig över att du kan ha fått graviditetsdiabetes bör du kontakta din barnmorska eller din mödravårdscentral.

Vad tycker du? Kommentera eller starta en diskussion

Senaste Nytt

 
×